kallegoeswritning

Alla inlägg under april 2011

Av Kalle Larsson - 22 april 2011 14:28

När jag och mamma hade skjusat upp pappa till sitt place med gubbarna så svängde vi in till ica för att handla lite. Då när vi väl var där så kunde jag inte motstå att köpa den nya Harry Potter filmen som har kommit ut i butikerna. Så jag vara bara tvungen att köpa den. Så då vet jag vad jag ska titta på ikväll då. Kvällen är räddad.



 

Av Kalle Larsson - 22 april 2011 11:47

Satt vid altanen nyss en stund för att lösa korsord, vilket har blivit väldigt mycket sådant på sistone. Men sen när jag väl gick in för att kolla lite på teven och kollade vad det var vid tv4 så såg jag att det var pippi på rymmen. Haha, alltid lika kul att kolla på det. Filmer som man aldrig får nog av oavsett ålder. Senare så ska jag följa med mor till en bekant till pappa för att skjusa honom dit. För varje år vid långfredagen sedan ett antal år så brukar det samlas 20 gubbar och dricka öl och snacka lite och allt vad de gör. Just i år så vet jag det att de kommer se en film som en av gubbarna kommer att visa som han har lagt ihop när allihopa var i England förra året. Kul att få lite flashbacks på den resan, de skulle jag tycka om jag vore alla de. Det är vad jag tror att de kommer att tycka iaf.







   



Av Kalle Larsson - 22 april 2011 11:07

I Sverige heter det långfredag eftersom dagen skulle präglas av sorg då dagen varit lång och besvärlig för Jesus. På 1870-talet klädde sig många i svart från topp till tå.  Fram till 1969 fanns ett förbud mot offentliga nöjesetablissemang att hålla öppet. På långfredagen var affärer, restauranger och danslokaler därför stängda. Detta gjorde att samhället blev tyst och stilla och att långfredagen var en sorgedag genomsyrade det svenska samhället. Allmän frid skulle råda och traditionen sa att folk skulle undvika onödiga aktiviteter och på bordet stod enkel mat. Inte minst för barnen, som förbjöds att leka, kunde dagen upplevas som ovanligt lång och tråkig.


I den kristna kyrkan är långfredagen en stor sorgedag eftersom det var då Jesus dog och begravdes. I Svenska kyrkan på långfredagen hålls en andakt som kallas korsvägsandakt för att minnas Jesus lidande denna dag. Vanligtvis hålls andakten på eftermiddagen vid 15.00 tiden för att koppla samman med den tidpunkt då Jesus dog, den nionde timmen. På kvällen kan kyrkan anordna gravandakt. Allvaret och sorgen understryks av att altaret endast dekoreras med fem röda rosor som symboler för de sår Jesus får när han fästs vid korset. Textilerna som används är svarta, det spelas ingen orgelmusik och kyrkklockorna används inte.

I Sverige är långfredagen en allmän helgdag och infaller fredagen närmast före påskdagen. Påskdagen infaller söndagen närmast efter den fullmåne som infaller på eller närmast efter den 21 mars.


Långfredag i olika delar av världen!

 

Republiken Irland

Republiken Irland förbjuder försäljning av alkoholdrycker på långfredagen, precis som på juldagen. Många reser då till Nordirland för att köpa detta.

Finland

Liksom i Sverige var de flesta offentliga nöjestillställningar förbjudna tidigare på långfredagen. Förbudet avskaffades den 1 september 1999, då lagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes.

Åland

På Åland avskaffades nöjesförbudet den 1 juni 2010, då landskapslagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes. Förbudet hade då inte tillämpats på senare år.

USA

Långfredagen kallad "Good Friday" i USA är ingen federal helgdag, men i många delstater är dagen helgdag. Börshandeln har stängt liksom skolor och flera arbetsplatser. Många butiker och affärer har i allmänhet öppet halva dagen.




 

Av Kalle Larsson - 21 april 2011 18:32

Skärtorsdagen är enligt folktron den dag då häxorna begav sig till Blåkulla för att fira häxsabbat med djävulen. Detta förorsakade allehanda försiktighetsåtgärder i form av gömda kvastar och spisrakor, stängda skorstensspjäll och gevärsskott i luften för att försvåra häxornas förehavanden. En och annan påskeld kunde därtill råka bli för tidigt tända. Detta är bakgrunden till att barn klär sig till påskkärringar, en sed som har uppstått under 1900-talet i Stockholms villaförorter och som kan förekomma på olika dagar under påskhelgen i olika delar av landet. Utklädda barn går då omkring bland grannarna och med tecknade kort önskar glad påsk och hoppas att få godis i utbyte. Ibland kan seden också innehålla penninginsamling till välgörande ändamål.

Inom modern asatro använder man istället denna asen Tors dag till att förbereda vårblotet. För vissa får det skära då syfta på den bleka ansiktsfärg Tor ådragit sig under vinterhalvåret. Dagens "häxor" associerar även färden med rening, i så motto att den eld som erbjuds i Blåkulla kan befria dem från den klåda, som vissa kvalster med "skärtor" likljudande benämning orsakar.


 

Av Kalle Larsson - 21 april 2011 18:18

Då har man gjort sin vecka redan. Är ledig nu fram till på tisdag då man börjar igen. Skönt med lite långledigt ibland, det kan nog behövas. Ikväll blir det att ta det lugnt och jag var ned med mamma för en stund sen till affärn och köpte mig lite påskgodis plus en krysstidning. Har blivit mycket så på rasterna att jag kollar in krysstidningarna på praktiken. När jag ser att jag kan något ord så måste jag leta fram en penna och skriva in det. Annars får jag lite lätt panik när jag inte har penna i närheten när jag väl kan något, hehe.

SItter just nu och kollar på go´kväll med Pekka Heino som programledare. Det låter kanske inte så värst intressant, men jag tycker det är okej faktiskt när de drar upp en massa ämnen. Just nu håller de på om påsken och vad den har för betydelse.

Av Kalle Larsson - 20 april 2011 22:51

Då är man hemma och försöker att ta det lugnt innan man lägger sig för kvällen. Bussen blev försenad idag och inte nog med det, bussen stannde vi lassarettet och busschauffören sa att vi alla skulle kliva av bussen och gå till bussen som var framför den buss som vi satt för att den bussen vi satt i var det någonting fel på. Så man var hemma 20 minuter senare hem.

Men sen när man kom in på min gata, så kom min granne ut på gatan och när han gick förbi mig så sa jag hej. Och tro inte på fan att han inte gjorde det! Snacka om att man blir förbannad! Hur jävla svårt är det att säga hej?! Och de som bor i vårt område vet vilka de här personen är, för de har verkligen jättesvårt att säga hej till folk, särskilt sina grannar. Men just nu så fick jag fanimej nog. När man väl säger hej först och den andra inte gör det blir det stopp med det. Fan vad lack man blir alltså.

Men jag får iaf glädja mig att det är torsdag imorgon och sen är det lång helg. Skönt, för det hör inte till vanligheterna. Skönt värre.

Men nu så tror jag nog att man ska lägga sig. Ska läsa i min bok ett slag och sen så sover jag som en stock.

Ni får ha det så bra och ta hand om er.

Av Kalle Larsson - 20 april 2011 13:03

Dåså, då är det upp till er. Det är ni som har den fria talan att berätta det för mig. Det handlar om vad jag ska skriva mera här bloggen för att få er läsare bli allt mera nöjda. Och sen vad det är som ni tycker är lite onödigt som skrivs här. Ta en funderare på det och berätta det för mig genom att kommentera. Alla förslag är välkommet. Väntar med spänning på era förslag.

Av Kalle Larsson - 20 april 2011 11:58

Då ska man ge sig iväg på en kvällstur idag på praktiken. Ska inte börja förrän om 2 timmar. Jag ska åka med pappa in för att han ska göra någonting vid stan. Så det blir inte att åka förrän om 1 och halv timme ungefär.

Denna vecka har jag börjat på en ny avdelning. Den tredje och slutgiltiga avdelningen för mig under min praktik. Det verkar rätt okej faktiskt. Det känns okej iaf.

Just nu så håller jag på med mat medan jag sitter och skriver. Väntar på att potatisen ska bli klar. Ska göra iordning sådana goda järpar som jag tycker är så gott. Mumma!

Ska försöka gå ut i solen en sista vända innan man ska dra iväg mot stan.

Men ni får ha det så bra och ta hand om er.

Presentation


Är en snäll, positiv person som gillar livet i sin helhet. Älskar att skriva, lyssna på musik, kolla film och umgås med coola personer. Hoppas du njuter av att läsa min blogg lika mycket som jag njuter av att skriva!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ser ni framemot hösten då det blir allt mörkare, ruggigare, kallare och regnigare dagar?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Visitkortexperten

http://www.visitkortexperten.se

Ovido - Quiz & Flashcards