kallegoeswritning

Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Kalle Larsson - 2 oktober 2010 19:06

Nu i eftermiddags när jag väl kollade på teve så kom jag på det att jag skulle vilja se ett pogram som heter "sommarpratarna!". Det är ett program som handlar om ungefär 6 kända människor varje vecka samlas vid någon fint herrgård liknande ställe som finns i Stockholm. Då äter de middag där och lyssnar tillsammans med varandra delar av deras sommarpratar-program som de har gjort och utvecklar det lite mer under middagen. Även om det inte låter så värst kul, men det är det faktiskt, speciellt när det kommer till rätt personer som det var idag. När jag kollade idag så var det:

Annika Östberg som har suttit 28 år av sitt liv i Amerikans fängelse för att det påstods att hon var medhjälpare till ett mord som hon inte ens var medhjälpare till.

Tomas Sjödin som är pastor och författare som har förlorat 2 av sina barn i någon av cancer i tidig ålder.

Eva Gabrielsson som är änka till den döda författaren Stieg Larsson som har skrivit de välkända millenium triologin.

Paolo Roberto som är proffsboxare, författare och som driver 6 företag som har under sin uppväxt känns sig väldigt oälskad, men ändå inte direkt varit det (hans budskap om det där var lite svårt att få grepp om i programmet).

Magdalena Graaf som är mångsysslare och som har blivit misshandlad av sin äldsta sons far när sonen var mycket liten.

Detta program brukar visas på svt, men jag kommer inte ihåg vilken dag det går på, men om ni råkar se de i tv-tablån så tycker jag att ni ska kolla på det om ni inte har sett de. För det är ganska intressanta samtalsämnen de brukar dra upp och man facinerar hur de kommer fram till så kloka saker.

Det som jag tyckte var bäst idag var om Annika Östbergs berättelse om hur det var att leva i fängelse i 28 år och hur det var att komma ut i verkligheten under så otroligt många år. Det som är vanligt för oss, var helt ovant för henne. Typ som hon bland annat tog upp om när hon fick nyckel till hennes lägenhet eller hus eller var det var, så tänkte hon "wow, en nyckel! Jag är verkligen fri". Det var hur intressant att höra om hur mycket nytt hon måste lära sig som hon har missat under så många år som hon har suttit i fängelse. Då tänkte jag lite granna hur hemskt och tråkigt det måste vara för en person som henne som kanske inte har fått ta del av nyheter och kunskap som vi andra har till vardags och inte kunna vara med i diskussioner så mycket osv. Lite sorgligt är det.

Sen var det intressant att höra Magdalena Graafs berättelse om den tiden hon blev misshandlad om hur hon kom ut ur det och skilja sig från den idioten som hade gjort så mot henne.

Så jag rekommenderar från mig till er att kolla på det programmet som sänds någon gång nästa vecka.

Presentation


Är en snäll, positiv person som gillar livet i sin helhet. Älskar att skriva, lyssna på musik, kolla film och umgås med coola personer. Hoppas du njuter av att läsa min blogg lika mycket som jag njuter av att skriva!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ser ni framemot hösten då det blir allt mörkare, ruggigare, kallare och regnigare dagar?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Visitkortexperten

http://www.visitkortexperten.se

Ovido - Quiz & Flashcards