kallegoeswritning

Alla inlägg den 29 oktober 2010

Av Kalle Larsson - 29 oktober 2010 21:31

Om en halvtimme typ så är det "scream" på kanal 5. Jag vet att det inte är många som gillar de filmerna, men jag tycker att de är väldigt bra. Det är faktiskt de filmerna och "jag vet vad du gjorde förra sommaren" filmerna som gjorde att jag började med att kolla på skräckfilmer. Men alla tycker olika så och har olika smak på filmer.



Sen efter Scream så kommer det att komma en skräckfilms gala typ. "Scream awards" eller nått heter det som går runt tolv direkt efter "scream" på kanal 5. Om ni inte har något för er vid den tiden så kan ni kolla på det om ni vill, bara lite tips på vägen till den tidpunkten.     


Av Kalle Larsson - 29 oktober 2010 17:44

Alla helgons dag firas den första helgen i november. Historien om dagen är över två tusen år gammal. Det började i den keltiska mytologin och druidernas firande av dödens härskare och mörkrets furste, Samhain.

 

Enligt myten samlade Samhain den 31 oktober ihop själarna från de som dött

under året och överlämnade dem till himmelriket. För att skydda de döda mot de onda andarna tände folket stora brasor och kallade på övernaturliga krafter.

 


När kristendomen så småningom ersatte hedendomen bestämde kyrkan att den första november skulle vara en dag för att hedra alla helgon och kallade den Allhelgona (All Hallow day). Kvällen före Allhelgona blev Halloween (Alla Hallows Eve), som idag firas i Sverige genom att både barn och vuxna klär ut sig i häx- och spökkostymer.

Allhelgona har länge varit en stor gravsmyckningsdag i Sverige. Vi hedrar de människor som dött och återvänt till himmelriket genom att besöka kyrkogårdar och dekorerar anhörigas gravar med kransar, blomsterdekorationer och buketter.

 

(Informationen tagen från google)

Av Kalle Larsson - 29 oktober 2010 09:03

Äntligen fredag och skönt med lite helg. Det är fint väder ute med klarblått himmel utan moln så långt ögat kan nå. Bra det tycker jag. Ska in till Lindesberg snart för att gå till arbetsförmedlingen för att få en påskrivt på en lapp. Annars så vet jag inte vad jag ska göra idag. Det visar sig. Något förslag kanske?

Presentation


Är en snäll, positiv person som gillar livet i sin helhet. Älskar att skriva, lyssna på musik, kolla film och umgås med coola personer. Hoppas du njuter av att läsa min blogg lika mycket som jag njuter av att skriva!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ser ni framemot hösten då det blir allt mörkare, ruggigare, kallare och regnigare dagar?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Visitkortexperten

http://www.visitkortexperten.se

Ovido - Quiz & Flashcards