kallegoeswritning

Alla inlägg den 26 maj 2011

Av Kalle Larsson - 26 maj 2011 22:59

Då har man varit och kollat på filmen. Tror jag dör vad filmen var bra. Om jag säger såhär, den var faktiskt stora mängder lik boken faktiskt. Det som jag tyckte var som inte stämde var att i början av boken så sitter den här 93 åriga mannen som är Jacob i historien på ett vårdhem och ska äta frukost med de andra som bor där på hemmet. Men i filmen så är vid någon cirkus där han tror att han är det har varit cirkus under kvällen, men att han inte fick vara med och se den. Och sen vid slutet när han har berättat hela sin historia som ung för en grabb som jobbade på det där cirkusen som han besökte i början av filmen, så är det så i boken att han är med sin son istället för den här grabben som jobbr på cirkusen. Det var 2 saker som jag reagerade på. Annars så tyckte jag annars att det flöt på bra faktiskt under filmens gång. Jag tror det här är den andra boken som jag tycker att det mesta stämde ganska så överens med filmen, den första vara new moon som jag läste för 2 år sedan. Den var faktiskt också lik filmen. Fast den var mer lik filmen än den här faktiskt om jag ska vara ärlig.

Så denna film kommer vara en film som jag aldrig kommer att glömma, som kommer att ligga i minnet blott. Om ni inte har något annat för er, så kan jag verkligen rekommendera er till att se den här filmen, för den är så himla bra. Robert Pettingson gör en kanon bra insatts i denna film som polacken Jacob Jankowski.


 

Av Kalle Larsson - 26 maj 2011 14:42

Snart är dags att åka, men ska bara fiz i ordning. Byta kläder osv. Hoppas att min bokrecension låter någerlunda vettig iaf. Får se hur filmen är vill säga.

Nyss så ringde arbetsförmedlingen till mig, det var de med dolt nummer. Som sagt så ville de bara höra hur jag hade kommit fram till angående mitt projekt till det jag ska hålla på med. Och jag svarade ja till de. De blev jätteglada att jag svarade ja. Så de sa att det skulle vara en kvinna som kommer att ta kontakt med mig och som skulle följa med mig dit till Adolfsberg och se hur allt fungerar och så. Om de inte hade kontaktat mig inom nån vecka så skulle jag ta kontakt med de och säga att nu händer det ingenting. Så vi får se vad som händer.

Ne nu måste jag skynda mig om det jag ska hinna. Ha det bäst allesammans och ta hand om er.

Av Kalle Larsson - 26 maj 2011 13:41

Nu har man i sista sekund läst ut boken bröderna benzinis spektakulära cirkusshow.


Det handlar om en äldre man som är på ett äldreboende i USA som tänker tillbaka på sitt liv som cirkusarbetare eftersom det livet har påminnt honom under hela sitt liv. Som 23 årig, arbetslös och föräldrarlös ung man hamnar på ett tåg som han trodde först att det var ett helt vanligt tåg. Men inte, det var ett tåg där det fanns massor utav folk och djur av olika slag. Det hela visades att hela konceptet var en cirkus. Att de åkte från stad till stan för att visa upp sin cirkus. Eftersom den unga mannen (Jacob) söker arbete, så frågar han personer i tåget om de har något att erbjuda Jacob. Efter mycket tissel tassel om att han inte duger för nått, så visar det sig att Jacob får ett jobb som djurskötare eftersom han visar sig ha en bra utbildning bakom sig som vätrinär på en av landets finaste skolor. Sen får man folja med Jacobs liv under cirkusens resa över landet. Vissa positiva händelser och även negativa händelser. Så som det ska vara. Jacob träffar på de magnifika paret August och Marlena som han kan vara med eftersom de tillhör de lite finare människorna på cirkusen. Som den här historien berättar så får inte vanliga cirkusarbetare och cirkusartister umgås med varandra eftersom de tillhör helt olika samhällsklasser. Det skulle bara se skumt ut om de skulle umgås tillsammans. Sen med tiden går så händer det saker som man nästan får sätta livet i spel.

Med den här resan är en resa som kommer att förändra Jacobs liv för alltid. Som kommer att med han ända in i graven.

Av Kalle Larsson - 26 maj 2011 13:29

Idag var det torsdag och det är snart helg. Fint som bara den. Just nu sitter jag och väntar på att åka iväg till Örebro. Men funderar på att gå ut och stapla lite ved innan man ska fixa sig och göra sig i ordning. Det har jag lovat pappa. Det är bäst att man håller vad man lovar.

Arbetsförmedlingen har inte hört av sig än. Eller jag tror att de var de som ringde i förmiddags på dolt nummer. Jag hann inte svara för jag var i duschen då. Taskigt läge om det nu var de. Hoppas att de ringer upp senare. Har iaf bestämt mig för att jag ska gå det där som de gav mig som förslag. Testa för skojjs skull och se vad det är för något. Om man inte testar får man inget veta, så är det ju.

Av Kalle Larsson - 26 maj 2011 00:03

Funderar på att gå och lägga mig så att man kan läsa klart boken så jag har en slags fullbordad bild över hur filmen kommer att vara. Visst kommer vissa saker inte komma med och att andra scener kommer att läggas till som inte var med i boken, det kommer man aldrig ifrån. Så kommer det alltid att vara.

Men vi höres mera imorgon om en recension om boken imorgon och sen att ni kommer att få en recension om film med på kvällen. Kommer därmed att berätta om vilka likdelar som kommer med och vilka delar som inte var med osv. Ni kommer få rubbet imorgon.

Men det är då det, imorgon är en annan dag.

Ha det gott allesammans, ta väl hand om er.

Presentation


Är en snäll, positiv person som gillar livet i sin helhet. Älskar att skriva, lyssna på musik, kolla film och umgås med coola personer. Hoppas du njuter av att läsa min blogg lika mycket som jag njuter av att skriva!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ser ni framemot hösten då det blir allt mörkare, ruggigare, kallare och regnigare dagar?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Visitkortexperten

http://www.visitkortexperten.se

Ovido - Quiz & Flashcards