kallegoeswritning

Alla inlägg den 13 december 2010

Av Kalle Larsson - 13 december 2010 22:46

Man blir så förbennat glad när man ser människor som gör goda gärningar. Det känns som att man själv vill göra något gott för mänskligheten och påverka till något positivt. Det här får man en tankeställare om att något positivt kan göra något stort hos en annan människa och inte kasta en massa skit på varandra. Det gör en bara att må dåligt inne i själen. Det tar tid att de ska läka ihop igen sedan. Det sägs att det krävs 10 positiva saker för att knuffa bort 1 enda negativt. Och det kan jag faktiskt hålla med om för att det har skett med mig flera gånger. Om det är någon som har kallt mig något negativt, så krävs det 10 positiva ord för att få mig att må bra igen. Det brukar man inte tänka på direkt, men så är det faktiskt. Det funkar faktiskt. Det är värt att tänka på tycker jag.

Jag tycker att TV gör ett bra jobb för att lyfta upp dessa eldsjälar som gör goda gärningar i vardagen, det lockar fram mer människor som vill göra gott här i världen. Det gör faktiskt våran värld lite bättre än vad det egentligen ser ut. Det behövs verkligen mer sådana människor.

Så jag hoppas att alla där ute gör mycket goda gärningar för varandra. Det är hur viktigt som helst.


  

Av Kalle Larsson - 13 december 2010 18:38

Då har man tränat för idag (fast det var 4 timmar sedan man var och tränade), sen när man kom hem så var pappa på väg till farmor för att fixa en sak, då föjlde man med dit. När man väl var där så var min älsta kusin där och pluggade matte. Det var ingen vanlig matte, eftersom han är översmart i matte. Jag kollade för att se om det var något jag förstod mig på, men det var bara att lägga ifrån sig böckerna, det var rena grekiskan för mig. Men det är kul att vissa är bra i någonting iaf och att man utnyttjar den talangen som han gör.

Efter att han och snackade, så gick vi ned till nedervåningen, för han satt i övervåningen och läste i det tysta, så frågade farmor om jag ville hjälpa till med hennes julbord som hon brukar göra varje jul. Jag stannde kvar hos henne ett tag och fixade till bordet lite granna tills det var dags för henne att åka till stan för att kolla på lucia vid stadshotellet.

Så resten sa hon att hon kunde göra någon annan dag.

Senare ikväll så ska man se på galan för eldsjälarna som gör goda gärningar i vardagen som många kanske inte vågar göra. Det ska bli intressant, för jag såg förra året och man blev ju alldeles glad inombords att det finns så goda människor här i den här knepiga världen. Så det ska bli spännande och se årets gala. Det börjar klockan 20:00 om det är någon som är intresserad och är på tv4. Passa på att kolla på det tycker jag absolut att du ska göra. Man blir nog ganska inspirerad själv som människa att vilja göra samma sak för andra efter att man har sett dessa eldsjälar som gör goda gärningar.

Nu ska jag ta och äta lite. Ha det gott alla och ta hand om er.



  


Så här såg bordet ut är man skulle börja sätta ut alla saker som skulle vara med, men när det är klart får ni se på fredag när jag och syrran ska till farmor och hjälpa henne med pepparkakshus som hon ska göra och sen frågade hon om vi ville göra en egen och det ville vi självklart.

Av Kalle Larsson - 13 december 2010 11:51

Att man aldrig växer ifrån sånt, känner mig som 7 år igen då man skriver långa önskarlistor till tomten, hehe. Nämen, det är bara för att det är så svårt att köpa något till mig. Visst, böcker och filmer går alltid köpa till mig, men då är det ganska så svårt att välja eftersom de inte vet vilka filmer som jag sett eller vilka böcker som jag har läst/hört. Då tänkte jag bara skriva upp lite förslag som de skulle kunna köpa till mig. Har kommit på 3 böcker hittills som jag har skrivit upp och det är Dean Koontz "hjälten" och Andrew Taylor "Det blödande hjärtat" och "Nattvandraren". Sen så skulle jag vilja ha Rihannas nya skiva loud och sen Så mycket bättre skivan. De är vad jag har kommit på just nu iaf. Får se vad som man kan hitta på mer då. Det visar sig.


Vad önskar ni er i julklapp iår? Kommentera gärna!


Ska ni packa träningskläderna, ska snart åka med Sami till Lindesberg för att träna. Ha det gott så länge och ta hand om er.

Av Kalle Larsson - 13 december 2010 10:45

Tänkte inte på imorse om att det var Lucia idag, men när jag kollade på datumet på mobilen, så såg jag att det var den 13 idag. Då kan det gå när man inte kommer ihåg vissa saker. Jag tänkte ta och berätta om lite fakta om Lucia och varför vi firar Lucia idag.


Fakta om Lucia!

Lucia var född i en rik familj i Secilien som ligger i Italien. Eftersom hennes far dog när Lucia var väldigt ung så blev hon uppforstrad enbart av modern. När hon var liten så hade hon redan avlagt kyskhetslöfte, det berättade hon inte för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota. Lucia övertalade därför modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skaAgata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!" Modern blev frisk, och lovade Lucia att inte gifta bort henne till någon man. Men friaren kände sig kränkt och angav henne för ståthållaren till kejsar Diocletianus, som förföljde kristna.

Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, fryste spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon svärdet genom halsen på henne och inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen.


Det moderna Luciafirandet, med Lucior med ljus i håret, är faktiskt inte inspirerat från en berättelse där det sägs att Lucia bar ner mat till fångarna i de mörka fängelsehålorna, utan det är för att skänka lite ljus i en tid av mörker (i den julianska kalendern, den kalender vi hade fram 1753, var 13 december vintersolståndet, det vill säga årets mörkaste natt). Men legenden säger ändå för att kunna ta så mycket mat som möjligt i sina händer satte hon ljus på huvudet.


  

Av Kalle Larsson - 13 december 2010 09:49

Gick upp för inte så länge sedan. Så man var uppe tidigt. Ska ta och käka lite frukost snart och allt. Det blir som sagt och träna idag som jag skrev om i natt. Ska bli skönt och köra lite workout plus simning.

Skulle egentligen på möte idag vid 11 med ågårdens enhetschef, men eftersom jag redan har fått praktik, så har jag försökt kontakta ågårdens chef, men jag har inte fått något svar utav henne via telefon. Till slut så tog jag kontakten via mejl och säga som det var. Men jag skulle gärna vilja få ett svar, eftersom man inte vet att de har sett de eller inte. Skulle vara så förargligt om hon ringer vid 11 och frågar vart tusan jag är någonstans. Någon form av svar tycker jag ändå att man kan begära av en annan människa. Men jag får väl se om en timme om hur det kommer att visa sig, men jag hoppas att hon svarar, fast jag skickade mejlet redan i fredags. Man tycker ju att hon borde redan ha svarat imorse, för jag skickade mejlet ungefär då man ska sluta vid 16, men när det var fredag och allt så brukar man ju sluta tidigt. Men men, som sagt, det visar sig.

Nu blir det frukost, ha det gott alla och ta hand om er.



    



Skönt med lite workout!



Och simning!

Av Kalle Larsson - 13 december 2010 00:30

Nu är det dags att lägga sig. Börjar bli riktigt trött här, imorgon så ska man iväg och träna med Sami. Så det ska bli kul att komma iväg och träna lite faktiskt. Helt klart. Men god natt med er allihopa, så höres vi mer imorgon då jag kommer skriva mera.


  

Presentation


Är en snäll, positiv person som gillar livet i sin helhet. Älskar att skriva, lyssna på musik, kolla film och umgås med coola personer. Hoppas du njuter av att läsa min blogg lika mycket som jag njuter av att skriva!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Ser ni framemot hösten då det blir allt mörkare, ruggigare, kallare och regnigare dagar?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Visitkortexperten

http://www.visitkortexperten.se

Ovido - Quiz & Flashcards